|
08-10-2007 Een gedeelte
uit het verslag van het Veluws Dagblad "de Stentor"
Atelierdagen garanderen kwaliteit en
variatie
|
door Mieneke Braakman
NOORDOOST - VELUWE - ,,Die kersen wil ik
zó wel opeten!'' Marieke van de
Nes wijst naar een schilderij van kunstenares Pita Vreugdenhil.
Zij was afgelopen weekend
één van de 44 kunstenaars die haar
deuren in Emst openzette voor het publiek tijdens de Open Atelierdagen.
Vreugdenhil heeft geen academische opleiding genoten, maar schildert
bijna als Rembrandt. Vooral haar spel met schaduw en licht maakt dat
haar schilderijen erg realistisch lijken. Stillevens, realistisch
uitgevoerd in olieverf,
op linnen en paneel vullen haar atelier. In de hal hangt een meisje met
wit kapje. Ze lijkt zó van de muur af te kunnen stappen.
Nog een werk: een verzameling oud emaille op een tafel, compleet met
authentieke roestplekjes en glimplekjes door de lichtinval. Een ander
schilderij laat strakke glazen vazen met een enkele klimoptak zien.
,,Dit vonden havo-jongeren onlangs erg mooi tijdens een bezoek'', zegt
de kunstenares.
,,Wat een verademing, zulke kunst tegenkomen'', verzucht de moeder van
Marieke bewonderend. ,,Het is meestal van dat moderne werk
tegenwoordig.''
Hoewel Vreugdenhil geen kunstopleiding heeft gevolgd, vindt de
ballotagecommissie haar professionele werk toch goed passen in de
atelierroute. De dertiende editie van de Open Atelierdagen kenmerkte
zich vooral door het professionele niveau van de deelnemers.
Twee jaar geleden dreigden enkelen niet meer mee te doen, omdat ook
amateur-kunstenaars waren opgenomen in de route. Sindsdien beoordeelt
een ballotagecommissie de aanmeldingen streng. Zo wordt gekeken of de
kunstenaars beroepsmatig genoeg bezig zijn, een atelier, opleiding en
goed niveau hebben.
,,Ik heb nooit abstract geschilderd en zal dat ook niet doen'', zegt
Vreugdenhil.
Lees
het originele artikel
zie voor eerdere artikelen mijn Nieuwsarchief
|
|
|